BRIDGE

Wat is bridge?

Bridge, leuk en interessantBridge staat bekend als de koning onder de kaartspelen. Met schaken en dammen behoort het spel tot de ‘denksporten’. Daarmee heeft het wel het etiket ‘moeilijk’ opgeplakt gekregen. Dat is slechts ten dele terecht. De spelregels van bridge zijn simpel en makkelijk te leren. Het spel heeft echter eindeloze mogelijkheden. Voor veel bridgers is de clubavond een wekelijks uitje (citaat Berry Westra, Leer bridge met Berry Westra deel 1).

 

Bridge is een spannend en boeiend kaartspel waaraan veel plezier wordt beleefd. Bij het bridgen speel je samen met een vaste partner die tegenover je zit tegen een steeds wisselend paar. Elke speler krijgt 13 kaarten. Een spel duurt in het begin ongeveer 10 tot 12 minuten. In clubverband wordt er gemiddeld 7,5 minuten gedaan over een spel.

Elk spel bestaat uit een biedronde en een speelronde. Op elk spel probeer je met je partner meer slagen te halen dan de tegenstanders (maximaal 13 “Groot Slem”). Iedereen kan het leren. Bridge kan het beste geleerd worden ‘met de kaarten in de hand’. Veel spelen is een must. Wees daarbij niet bang om fouten te maken. Goede en slechte beslissingen wisselen elkaar af. Iedereen maakt fouten op zijn eigen niveau. En ……… van fouten kun je leren.

Op een competitieavond op de club worden er meestal 24 spellen per avond gespeeld. Omdat je steeds tegen andere paren speelt, is bridge een sociale sport. Je ontmoet veel verschillende mensen en je kunt het overal en tegen iedereen spelen. Bridge is een sport met veel wedstrijdvormen en krachtmeting op allerhande niveau’s. Van kroegendrive’s (gezelligheid) tot competities op club-, regionaal, landelijk of internationaal niveau.

Wereldwijd spelen er meer dan 50 miljoen mensen bridge. De spelregels zijn niet plaatselijk of landelijk maar internationaal. Je kunt dus ook een spelletje bridge spelen (ook via internet) met mensen uit andere landen b.v. ook op vakantie.